THE WELL-MEASURED PIANO

Jacques Demierre, piano

1. DILUTE THE SKY WITH CARE.  24:30
2. WIND MOTET.  14:24
3. TO THANK THE MORNING RAIN.  20:55

All titles are taken from MONOTONIE by Simon Cuts, Héros-limite, Geneva

All music composed by Jacques Demierre, SUISA.
Recorded February 28 and March 3 in Yverdon-les-Bains, and July 24, 2017 in Geneva by Blaise Favre.
Mixed July 31 and December 5, 2017 by Blaise Favre at Vietnet Studio.
A Creative Works Production CW 1064 ©+® 2019

DILUTE THE SKY WITH CARE

par jacques demierre | the well-measured piano

WIND MOTET

par jacques demierre | the well-measured piano

TO THANK THE MORNING RAIN

par jacques demierre | the well-measured piano

It was in Fuga, at the Budapest Center of Architecture, while I was preparing to play solo that the idea of a Well-Measured Piano came up. I had spent the afternoon looking through books on architecture and urban planning. The vision of my instrument as a geometrically measured structure and a space to explore gradually established itself in me.

Two hours later, the concert had started. I was sitting facing the piano, experiencing an acoustic reality that resulted from the measure of the interaction between sound and instrumental space. While the relation between music and architectural space – here that of the piano – is extremely complex, it also involves a body whose localization is crucial to the listening of this complexity.

Playing the piano puts me in a privileged position: on the one hand, sound, by propagating through and against the resonant and reverberating structures of the instrument gives the opportunity, both to myself and to the public, to imagine a precise space; on the other hand, if I can hear each of the piano’s sounds, it is precisely because they are all contained in the space of the instru- ment that I am playing.

The music produced for The Well-Measured Piano results from a work of measurement – that of the piano as a territory and of its different acoustic regions. It is in this measurement through listening that lines, surfaces and volumes appear progressively. From its architecture, remixed by the resonance and the reverberation, emerge the rhythms, the matter and the forms. [from ABECEDAIRE/ABC BOOK JACQUES DEMIERRE, Lenka lente]

C’est à Fuga, au Budapest Center of Architecture, alors que je me préparais à jouer en solo, que l’idée d’un Well-Measured Piano a surgi. J’avais passé l’après-midi à feuilleter des livres d’architecture et d’urbanisme. La vision de mon instrument comme une structure géométriquement mesurée et comme un espace à arpenter s’est peu à peu imposée à moi. 

Deux heures plus tard, le concert avait commencé. J’étais assis face au piano faisant l’expérience d’une réalité sonore qui résultait de la mesure de l’interaction entre son et espace instrumental. Si la relation entre musique et espace architectural – ici, celui du piano – est extrêmement complexe, elle engage aussi un corps dont la localisation est cruciale par rapport à l’écoute de cette complexité. 

Jouer du piano me place dans une situation privilégiée: d’un côté, le son, en se propageant à travers et contre les structures résonantes et réverbérantes de l’instrument, me donne l’opportunité, ainsi qu’au public, d’imaginer un espace précis; de l’autre, si je peux entendre chaque son du piano, c’est précisément qu’ils sont tous contenus dans l’espace de l’instrument que je suis en train de jouer. 

La musique produite pour The Well-Measured Piano résulte d’un travail de mesurage, celui du piano comme territoire et de ses différentes régions sonores. C’est en l’arpentant par l’écoute que lignes, surfaces et volumes apparaissent progressivement. De son architecture remixée par la résonance et la réverbération, s’extraient les rythmes, les matières et les formes. [tiré de ABECEDAIRE/ABC BOOK JACQUES DEMIERRE, Lenka lente]